Blog#04 - 7 Tips voor het vinden van geschikte bedrijfshuisvesting

woensdag 16 november 2016

In mijn werk heb ik te maken met professionele- en niet-professionele opdrachtgevers. De eerste groep kan hier ophouden met lezen. Voor hen is dit stukje gesneden koek. Zij hebben dagelijks te maken met grote en kleine bouwprojecten. Maar voor de zogenoemde niet-professionele opdrachtgevers is bouwen geen alledaagse bezigheid. Als je een eigen bedrijf hebt ben je bezig met je eigen vak. Het vinden van geschikte nieuwe bedrijfshuisvesting is dan duidelijk 'een vak apart'.

Waar moet je specifiek op letten?

Natuurlijk: de juiste locatie, de aankoopkosten en de bouwkundige staat van het pand. Maar daarnaast zijn er nog een aantal andere tips die ik je niet wil onthouden:

1. Bedenk dat het pand een andere functie krijgt dan het had. De logistiek en ruimtebehoefte van jouw bedrijf komen nooit overeen met die van het bedrijf dat er zat. Realiseer je dus, dat je niet naar de bestaande indeling moet kijken, maar juist naar ‘het grote geheel’.

2. Voldoende oppervlakte. Logisch, zou je denken. Het moet groot genoeg zijn. Dat klopt, maar heb je bij de berekening van de benodigde oppervlakte ook gedacht aan verkeersruimte? Gangen, hallen, entree en trappen. Reken hiervoor ca 15% extra. Ook toiletten, schoonmaakkasten, berging en patchkasten nemen ruimte in. En hoe groot is je bedrijf over 5 jaar? Verwacht je groei?

3. Daglicht. Hoe belangrijk voldoende daglicht (en uitzicht!) is blijkt wel uit het feit dat mensen overal waar ze kunnen aan het raam gaan zitten. Een natuurlijke behoefte! Uit arbo-onderzoek blijkt, dat mensen in inpandige ruimtes beduidend minder productief zijn. Let er op, dat het pand voldoende ramen heeft aan alle zijden waar werkplekken moeten komen.

4. Vrije hoogte. Voor bedrijfshuisvesting vind ik 3,20 meter wel het minimum. Verlichting, elektra- en ventilatiekanalen die onder het bouwkundige plafond komen, kunnen op sommige punten al 40 tot 60 cm hoog worden. Volgens het Bouwbesluit mag een werkruimte niet lager zijn dan 2,60m!

5. Verhouding lengte/breedte van het pand. Als je voldoende daglicht op de werkplekken belangrijk vindt, is een langwerpig pand met ramen aan de 2 lange zijden het meest optimaal. Heb je veel ruimtes die geen of weinig daglicht nodig hebben (technische ruimtes, grote ‘open workspace’ kantoorruimtes, winkelruimtes) dan kan een vierkanter gebouw gunstig zijn.

6. Laat een haalbaarheidsstudie doen, als je denkt een geschikt pand gevonden te hebben. Een (interieur)architect kan beoordelen of jouw organisatie er goed in past. Zo’n studie kan helaas ook uitdraaien op een negatief advies. Dan ben je de kosten voor dit onderzoek misschien gevoelsmatig kwijt, maar realiseer je hoeveel het extra zou kosten om dat pand toch geschikt te maken. Of als blijkt, dat wat je gekocht zou hebben, niet zou voldoen…

7. Kosten-baten. Laat een berekening maken voor de investeringskosten voor het hele project en terugverdientijd. Met de aankoop alleen ben je er niet! Er zal ook verbouwd moeten worden, zodat het pand volledig op jouw organisatie is afgestemd. Het is van belang, dat iedereen zich er thuis voelt en er efficiënt, functioneel en met veel plezier kan werken. De basis voor succes!

Marjolein van Dijl, interieurarchitect BNI

Marjolein van Dijl houdt een blog bij over haar veelzijdige werk als interieurarchitect. Ze wil haar ervaring van meer dan 30 jaar in dit vakgebied delen met geïnteresseerden. Onderwerpen uit de hele breedte van haar werk zullen aan de orde komen: projecten, uitdagingen, overpeinzingen, verwondering, dilemma’s, inspiratie, frustratie, vreugde, trots, tips en kijkjes achter de schermen van haar architectenbureau.