Blog#03 Dilemma's - een dag op kantoor

dinsdag 1 november 2016

Een nieuwe opdracht krijgen is altijd weer spannend en leuk. Het eerste contact met de klant, je inlezen in de stukken, het pand onderzoeken op mogelijkheden en onmogelijkheden, nieuwe uitdagingen en soms ineens ...een dilemma. Ik kom ze niet vaak tegen, maar nu had ik er toch weer één. Zo verliep mijn dag op kantoor:

Een aanvraag voor een nieuwe Medische praktijk! Als ik het goed begrijp wil de arts veel, maar is er niet veel ruimte. Arts mailt me meteen de tekeningen.
Hm, dat ziet er inderdaad niet gunstig uit. Een nogal vierkante ruimte, eigenlijk te klein, met maar aan één kant van het gebouw ramen! Hoe krijg ik daar 2 huisartsenkamers, 2 fysiokamers, 1 Praktijkondersteuner en een administratieruimte in, die allemaal daglicht nodig hebben?

Arts gebeld. Negatief advies gegeven. “Niet doen, dit is geen geschikt pand”. Maar wat blijkt? hij had het pand al gekocht! Zijn reactie is: ‘Je krijgt de opdracht. Doe je best! Bedenk maar iets creatiefs’. Ik probeer het nog met: “ik kan er toch geen daglicht in toveren?”, maar hij is onvermurwbaar.

Tja, dan heb ik een dilemma. Want hoe ga je hier mee om? Als ik het niet doe, ben ik mijn opdracht kwijt; als ik het wel doe, heb ik kans op een negatieve pers. Van de hele dag in een inpandige ruimte werken wordt een mens op zijn zachtst gezegd niet gelukkig. Uit onderzoek is gebleken dat onvoldoende daglicht op de werkplek zorgt voor minder productieve werknemers (bron: Arbo). Het punt is, als ík het niet doe, gaat een ander het doen. Of, erger nog, ze gaan zelf lopen klussen met een aannemer. Dan komen er naast die inpandige ruimtes ongetwijfeld ook nog allerlei andere ontwerpfouten in, waardoor de praktijk echt slecht bruikbaar wordt.

Zucht. Er dan toch maar voor gaan? Ik voel dat ik dat graag wil. Het kriebelt al om de indeling in elk geval zo optimaal mogelijk te maken. Goede logistiek, functionele ruimtes, en vooral: zoeken naar oplossingen om de inpandige ruimtes wèl prettig te maken om in te werken. Dat is tegelijk ook een enorme uitdaging. Want als dàt lukt….! Maar dat kost wèl geld. Zou de arts bereid zijn daar extra geld aan uit te geven? Zal ik er stiekem een voorstel bij doen, waarin zíjn kamer inpandig is?
Hoe zou jij reageren?

Ik neem de beslissing en ga er mee aan de slag!

Marjolein van Dijl, interieurarchitect BNI

Marjolein van Dijl houdt een blog bij over haar veelzijdige werk als interieurarchitect. Ze wil haar ervaring van meer dan 30 jaar in dit vakgebied delen met geïnteresseerden. Onderwerpen uit de hele breedte van haar werk zullen aan de orde komen: projecten, uitdagingen, overpeinzingen, verwondering, dilemma’s, inspiratie, frustratie, vreugde, trots, tips en kijkjes achter de schermen van haar architectenbureau